Numer PESEL jest to 11 - cyfrowy, stały symbol numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osoba fizyczną. Nr PESEL nadaje minister właściwy do spraw administracji publicznej w formie czynności materialno-technicznej:
1. obywatelom polskim zameldowanym na pobyt stały lub czasowy ponad 3 miesiące, a także osobom ubiegajacym się o wydanie Dowodu Osobistego
2. cudzoziemcom zameldownym na pobyt stały lub czasowy trwajacy ponad 3 miesiące.
3. obywalelom polskim i cudzoziemcom, którzy podlegają na terytorium RP ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniu zdrowotnemu
4. obywatelom polskim zamieszkałym za granicą, którzy ubiegają się o wydanie paszportu
1. Wymagane dokumenty:
- odpis skrócony aktu urodzenia
- wniosek organu gminy w przypadku osób wyminionych w pkt. 1 i 2
- wniosek polskiego konsula w przypadku osób wyminonych w pkt. 4
2. Procedura:
Nr. PESEL nadaje się:
- dla noworodków z urzędu
- innym osobom na umotywowany pisemny wniosek wraz z odpisem aktu urodzenia, a w przypadku osób. które wstąpiły w związek małżeński wraz z odpisem skróconego aktu małżeństwa opatrzonym adnotacją o aktualnie używanym nazwisku.
3. Termin
1 miesiąc od daty wpływu aktu urodzenia do Urzędu.
4. Opłaty
-bez opłat