Powrót na stronę główną BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
URZĘDU MIASTA I GMINY MAŁOGOSZCZ

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
URZĘDU MIASTA I GMINY MAŁOGOSZCZ

www.bip.gov.pl wersja klasyczna www.bip.gov.pl wersja kontrastowa

Urząd Miasta i Gminy Małogoszcz

Ikona statystyk

Zarządzenie Nr 90/03 Burmistrza Miasta i Gminy w Małogoszczu z dnia 29 września 2003r.

Ikona statystyk
 

Zarządzenie Nr 90/03

Burmistrza Miasta i Gminy w Małogoszczu

z dnia 29 września 2003 roku

w sprawie procedur kontroli  finansowej

Na podstawie art. 35a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tj Dz.U. z 2003 Nr 15 poz. 148) zarządzam, co następuje:

§ 1

1.        Kontrola finansowa jest elementem zarządzania gospodarką finansową gminy, jej przedmiotem są w szczególności procesy związane z gromadzeniem i wykorzystaniem środków oraz gospodarowaniem mieniem gminy. Procesy te obejmują działania polegające na przygotowaniu operacji, dotyczących pobierania i wydatkowania środków (planowanie finansowe), ich realizację, ewidencję oraz sprawozdawczość finansową.

2.        Kontrola to ogół czynności, podejmowanych w celu osiągnięcia zgodności między stanem faktycznym (wykonaniem), a stanem obowiązującym, pożądanym (wyznaczeniem). Pożądany stan gospodarki finansowej wynika z przepisów prawa ogólnie stanowionego oraz przepisów wewnętrznych tj. uchwał Rady Miejskiej oraz zarządzeń Burmistrza, a także przyjętych planów finansowych. Przeprowadzenie kontroli operacji związanych z gromadzeniem środków gminy oraz dysponowaniem nimi ma na celu:

a)        zapewnienie zgodnego z prawem pobierania należnych środków w wysokości oraz terminach zgodnych  z przepisami i stanem faktycznym,

b)        zapewnienie ponoszenia wydatków w sposób celowy i oszczędny,

c)        zapobieganie i wykrywanie defraudacji,

d)        zabezpieczenie mienia gminy przed utratą i zniszczeniem.

§ 2

1.        Przedmiotem kontroli jest ocena stanu faktycznego na podstawie następujących kryteriów:

a)        zgodności z prawem,

b)        zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym,

c)        celowości,

d)        gospodarności,

2.        Stosowanie kryterium zgodności z prawem polega na badaniu czy kontrolowana jednostka prowadzi działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa..

3.        Kryterium rzetelności wymaga ustalenia, czy wszystkie operacje gospodarcze są właściwie udokumentowane, czy dowody księgowe będące podstawą zapisu w księgach rachunkowych, są opisane w sposób umożliwiający identyfikację zrealizowanego zadania i zostały sprawdzone przed ich zaksięgowaniem przez odpowiednie służby oraz czy stosowane w jednostce zasady rachunkowości zapewniają rzetelne, jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki.

4.        Stosowanie kryterium celowości polega na badaniu czy działalność jednostki jest zgodna
z przyjętymi celami, wynikającymi z zatwierdzonych planów działalności.

5.        Kryterium gospodarności pozwala na ocenę, czy zadania jednostki są realizowane oszczędnie, wydajnie i efektywnie.

§ 3

Kontrola finansowa obejmuje:

1.      Zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków

2.      Badanie i porównywanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym:

a)        pobierania i gromadzenia środków publicznych

b)        zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych

c)        udzielania zamówień publicznych

d)        zwrotu środków publicznych.

§ 4

W gminie kontrolę wewnętrzną wykonują następujące podmioty:

1)     rada miejska i komisje działające w jej imieniu w szczególności zaś komisja rewizyjna, która jest uprawniona do kontroli Burmistrza oraz jednostek organizacyjnych gminy,

2)     Burmistrz, który jest zobowiązany do kontroli podległych i nadzorowanych jednostek
w zakresie przestrzegania procedur kontroli oraz do przeprowadzania wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków oraz objąć kontrolą w każdym roku co najmniej 5 % wydatków podległych jednostek organizacyjnych,

3)     kierownicy jednostek organizacyjnych, którzy są odpowiedzialni za całość gospodarki finansowej zwłaszcza za wykonywanie określonych ustawą o finansach publicznych obowiązków w zakresie kontroli finansowej,

4)     główni księgowi jednostek organizacyjnych - odpowiedzialnych za prowadzenie rachunkowości jednostki i wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, a także dokonywanie wstępnej kontroli w zakresie zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz w zakresie kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,

5)     kierownicy komórek organizacyjnych jednostki odpowiadających za prawidłowe  wykonywanie powierzonych im zadań .

§ 5

Ustala się  następujące procedury kontroli finansowej

1)     pobierania i gromadzenia środków publicznych

2)     nadzoru w zakresie wydatkowania środków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań

3)     gospodarowania mieniem

4)     sporządzania obiegu i kontroli dowodów księgowych, która zawiera procedury kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,

5)     przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,

6)     udzielania zamówień publicznych,

7)     kasowej,

8)     zakładowy plan kont

§ 6

Wyróżnia się następujące typy środków kontroli:

1.      W zakresie organizacji schemat organizacyjny (stanowiący załącznik do niniejszej instrukcji), który definiuje i przydziela obowiązki oraz ustala hierarchię służbową z elementami kontroli funkcjonalnej.

2.      W zakresie podziału obowiązków jako podstawowego środka kontroli zgodnie  z zasadą, że jedna i ta sama osoba nie może jednocześnie wykonywać, rejestrować oraz kontrolować wykonanie zadania.

3.      W zakresie upoważnień i akceptacji. Wszystkie operacje wymagają upoważnienia lub akceptacji osoby odpowiedzialnej. Z treści udzielanych upoważnień i powierzeń powinno jasno wynikać jakich operacji one dotyczą oraz  w jakiej sytuacji mogą być podejmowane. Upoważnienia i powierzenia mają charakter imienny i nie mogą być cedowane na inną osobę.

4.      W zakresie gospodarowania majątkiem - przeprowadzenie okresowych inwentaryzacji składników majątkowych.

5.      W zakresie systemów rachunkowych i księgowych, stosowane w systemie ewidencji księgowej i mają na celu  sprawdzenie przez upoważnione osoby pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym, czy zostały prawidłowo opisane i czy wszystkie zostały ujęte w ewidencji księgowej zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

6.      W zakresie nadzoru - kontrola, czy przestrzegane są normy prawne oraz wydawane zarządzenie, czy należycie chronione jest mienie jednostki, czy prawidłowo są gromadzone i wykorzystywane środki gminy.

§ 7

1.      Główny księgowy budżetu Skarbnik gminy dokonuje wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, dokonuje wstępnej kontroli kompletność i rzetelność dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

2.      Dowodem dokonania kontroli wstępnej jest podpis złożony na dokumentach dotyczących danej operacji.

3.      Złożenie podpisu przez głównego księgowego Skarbnika gminy na dokumencie obok podpisu pracownika właściwego rzeczowo oznacza, że:

a)        nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości  merytorycznej tej operacji i jej zgodności z prawem,

b)        nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących tej operacji,

c)        zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym i harmonogramem dochodów i wydatków w jednostce , posiada środki finansowe na ich pokrycie.

4.      Główny księgowy Skarbnik gminy w razie ujawnienia nieprawidłowości zwraca dokument właściwemu rzeczowo pracownikowi, a w razie nie usunięcia nieprawidłowości odmawia jego podpisania. O odmowie podpisania dokumentu i jej przyczynach zawiadamia pisemnie Burmistrza, który może wstrzymać  realizację zakwestionowanej operacji, albo wydać w formie pisemnej polecenie jej realizacji.

§ 8

Procedury kontroli finansowej, o których mowa w § 5 zostaną ustalone w formie oddzielnych zarządzeń Burmistrza.

§ 9

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Podmiot udostępniający:
Urząd Miasta i Gminy Małogoszcz
Informację wytworzył:
Andrzej Turek
Informację wprowadził:
Andrzej Turek
Data wytworzenia:
 
Data publikacji:
2003-10-01
Data ostatniej zmiany:
2003-10-01

Ostatnią modyfikację serwisu wykonano 2024-03-28 08:50:4, zmian dokonał(a): Bartosz Barański

WCAG 2.0 (Level AA)