Na podstawie art.33 ust.2 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /Dz.U Dz 2001r Nr 142, poz.1591 z póżn.zm./ zarzadzam co następuje:
W regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy w Małogoszczu wprowadzonym Zarządzeniem Burmistrza Nr 11/02 z dnia 30 grudnia 2002r,Nr 104 z dnia 9 grudnia 2003 roku , Nr 124/04 z dnia 22 kwietnia 2004r.,Nr 169/04 z dnia 19 pażdziernika 2004 roku wprowadzam następujące zmiany:
Rozdział VIII otrzymuje nowy tytuł „Regulamin kontroli wewnętrznej i zewnętrznej” i następujące brzmienie:
1.Do przeprowadzenia kontroli uprawnieni są
1) komisja rewizyjna Rady Miejskiej w Małogoszczu w sprawach zleconych przez Radę,
2) komisje stałe Rady w sprawach dotyczących ich zakresu działania zleconych przez Radę,
3) Burmistrz , Z-ca Burmistrza ,Sekretarz w sprawach związanych z funkcjonowaniem Urzędu , dyscypliny pracy,
4) Skarbnik Gminy – w sprawach z zakresu działalności finansowo-gospodarczej oraz kontroli gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych gminy ,
5) pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie ochrony informacji niejawnych określonych ustawami,
6) Administrator Bezpieczeństwa Informacji w zakresie ochrony danych osobowych określonych odrębną ustawą ,
7 ) pracownik ds. Oświaty, kultury i sportu – w sprawach merytorycznych związanych z funkcjonowaniem szkół , bibliotek,
8) kierownicy referatów w stosunku do swoich podwładnych,
9) Ustalenia ust.1 nie zwalniają od stałego przeprowadzania samokontroli.
1.Kontrolą objęte są:
1) Referaty,
2) samodzielne stanowiska pracy,
3) jednostki organizacyjne gminy.
2.Celem kontroli jest sprawdzenie prawidłowości gospodarki finansowej , funkcjonowania Urzędu, jednostek organizacyjnych gminy w zakresie zleconych zadań oraz określenie sposobów naprawienia ewentualnie stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałanie im
w przyszłości.
1.Kontrola obejmuje czynności polegające na :
1) ustaleniu stanu faktycznego ,
2) badaniu zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z obowiązującymi aktami prawnymi,
3) badaniu terminowości załatwianych spraw , legalności, rzetelności, celowości, skuteczności,
4) ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości jak również osób za nie odpowiedzialnych,
5) wskazaniu sposobu i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w zaleceniach pokontrolnych,
6) wskazaniu przykładów sumiennej i dobrej pracy.
Kontrola może dotyczyć jednej określonej sprawy, części lub całości spraw prowadzonych przez daną osobę, jednostkę kontrolowaną, z wybranego miesiąca , kwartału , roku bieżącego, ubiegłego, a jeśli to konieczne z kilku ubiegłych lat.
Kontrola może być przeprowadzona w następujący sposób:
1) Kontrola formalna – tj. badanie prawidłowości dokumentów , urządzeń ewidencyjnych w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami,
2) Kontrola rachunkowa –tj. badanie prawidłowości działań arytmetycznych zwartych w dokumentach i sprawozdaniach,
3) Kontrola merytoryczna - tj. badanie celowości, legalności i zgodności podjętych działań i operacji gospodarczych z treścią badanych dokumentów i obowiązujących przepisów prawa..
1.Kontrole przeprowadzane są na zlecenie lub z własnej inicjatywy osób upoważnionych do kontroli.
2.Kontrole zlecane przez Radę lub jej Komisje oraz inne osoby upoważnione do kontroli są jawne .Kontrolowany jest uprzedzany (ustnie lub pisemnie ) przez kontrolującego o dacie , przedmiocie kontroli.
3.Kontrole przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych gminy.
4.Na żądanie kontrolującego – kontrolowani są obowiązani do udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień i okazywania bez zbędnej zwłoki żądanych dokumentów.
5.Z kontroli sporządza się protokół wskazując w nim nieprawidłowości oraz termin usunięcia uchybień i konsekwencje Protokół winien być zakończony wnioskami .Sporządza się go w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz otrzymuje osoba –jednostka kontrolowana ,1 egzemplarz przełożony, 1 egzemplarz pozostaje w aktach kontrolującego.
6.O wynikach kontroli niezwłocznie powiadamia się ten organ lub osobę , której kontrolowany i kontrolujący podlega.
Kontrolowany zobowiązany jest w terminie 14 dni do złożenia pisemnych wyjaśnień co do ustaleń zawartych w protokóle.
Do obowiązków kontrolującego należy:
1).rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
2) w razie stwierdzenia nieprawidłowości i uchybień – ustalenie ich przyczyn i skutków,
3) ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia ,
4) sporządzenie w 3 egzemplarzach protokółu kontroli
5) powiadomienie o wynikach kontroli organu lub osoby , której kontrolujący i kontrolowany podlegają wraz z wnioskami i zaleceniami.
Dokumentacja pokontrolna winna być zarejestrowana na stanowisku sekretarza gminy, a następnie przekazana do realizacji kontrolowanym. Dokumentacja dotycząca gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych gminy przekazywana jest skarbnikowi.
Kierownicy referatów, osoby zajmujące stanowiska samodzielne oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, którym przekazano wystąpienia pokontrolne ,przygotowują propozycje realizacji zaleceń pokontrolnych.
Ostateczną wersję odpowiedzi na zalecenia pokontrolne przedkłada się Burmistrzowi w terminie 30 dni od sporządzenia protokółu albo w terminie określonym w zaleceniach.
Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy informują Burmistrza o skierowanych do nich wystąpieniach pokontrolnych organów kontroli specjalistycznej i osób upoważnionych do kontroli oraz przekazują Burmistrzowi odpisy udzielonych odpowiedzi.
Burmistrz
Jan Głogowski