1. Prowadzenie ewidencji ludności,
2. Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania,
3. Prowadzenie rejestru wyborców,
4. Realizacja zadań wynikających ze spełnienia wojskowego obowiązku meldunkowego,
5. Sporządzanie spisów wyborców,
6. Współpraca z rządowym centrum informatycznym PESEL,
7. Przyjmowanie zawiadomień o organizowaniu zgromadzeń na otwartej przestrzeni,
8. Przetwarzanie danych osobowych w zbiorze danych prowadzonych w formie kartoteki KOM i systemie informatycznym,
9. Udzielanie pozwoleń na przeprowadzenie zbiórki na terenie gminy lub jej części w drodze decyzji administracyjnej,
10. Wydawanie rozstrzygnięć zgodności z wymaganiami ochrony środowiska,
11. Podejmowanie działań zapewniających ochronę środowiska,
12. Opracowywanie programów zrównoważonego rozwoju ochrony środowiska,
13. Sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością,
14. Opracowywanie projektu planów przychodów rozchodów Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
15. Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów,
16. Wydawanie opinii w sprawie wydobywania kopalin na potrzeby organu koncesyjnego.
(Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy - § 48)